Mitt val är Sven-Göran Eriksson


Mitt val faller på Sven-Göran Eriksson. Annars en utländsk tränare.


Efter kvalfiaskot för vårt fotbollslandslag valde Lagerbäck att hoppa av jobbet som förbundskapten. Ett mycket viktigt beslut för svensk fotboll. Ingen kan ta ifrån Lagerbäck att vi har tagit oss till fem raka slutspel. Men den senste tiden har det inte sett bra ut.

Mellan raderna verkar även spelarna vilja ha något nytt, och en tränare med lite mer kvalitet och nytänkande i jämförelse med Lagerbäck.

Nu snackas det mycket om vem som ska bli efterträdaren. Några namn som har kommit upp i media är Lennartsson, Backe, Hamrén och Sven-Göran.  Några vill även ha en utländsk tränare, och det tycker jag inte är något dåligt förslag.

Mitt val ligger på Sven-Göran Eriksson, det är en tränare som jag tror kan leda detta landslag och göra det mycket bra. Annars skulle jag gärna vilja se en utländsk tränare. Svensk fotboll behöver utvecklas, och då är det bra att välja en förbundskapten som inte är för påverkad av just vårt svenska synsätt.

Men jag tror tyvärr att förbundet väljer den enkla och billigaste vägen: det betyder Lennartsson och Backe/Hamrén. Eller varför inte endast den förstnämnda. Läser man mellan raderna verkar det som att förbundet redan har bestämt att flytta upp U21s ledare (just Lennartsson). Men då kommer tyvärr vårt kära landslag hamna i samma vagga som de senaste åren. Lennartsson är skapad i samma form som Lagerbäck, präglad av den svenska tränarstilen, men han är också för oerfaren. Tror inte att svensk fotboll kommer att utvecklas med honom.

Nej fotbollsförbundet! Nu vill jag se att ni vågar göra något annorlunda. Ordna så att Sven-Göran Erikson blir vår nya förbundskapten. Annars bör valet bli en utlänsk tränare.
Tydligen finns det några som menar att dessa alternativ inte har koll på svensk fotboll? Vad är det man ska ha koll på, det handlar väl om att veta vilka spelare som ska spela, och vilken kvalitet de har. Det lär nog en landslagstränare lätt kunna sätta sig in i. Spelsättet måste även det utvecklas.

Dock är jag rätt så säker på ett tråkigt och säkert val från Svenska Fotbollsförbundet.
Denna gång behöver vi en tränare med hög internationell erfarenhet.

Kommentarer
Postat av: frid

Bert Karlsson.



Nä, jag orkade inte läsa hela.

2009-10-17 @ 15:36:27
URL: http://fridsbokrescensioner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0