Fildelning - kriget fortsätter

Imorgon åtalas Pirate Bay, och det känns som att detta krig fortsätter. Även om de själva inte tror på en fällande dom. Representanten för PB, jämförde det med att de skulle åtala Posten för att de skickade brev, hur mycket olagligt skickas inte genom Posten? Det var även en debatt på TV4 ikväll om detta heta ämne. Bert Karlsson är språkrör för bolagen, och det visar han klart och tydligt. Han använder samma argument som har används de sensate åren från denna part i detta krig. Och det känns inte akuellt längre.

image71
Pirate Bay

Film och skivbolagen fortsätter att hänvisa till att artister inte får ut lön för det de gör. Men problemet är ju att innan fildelningsdebatten startade, klagade artisterna på att bolagen är bovar, de tar hela kakan. Och att de inte fick så mycket av skivförsäljningen. Nu helt plötsligt hänvisar bolagen till att artisterna måste få lön för deras arbete. Hur hänger det ihop? Är det viktigare att ge artisterna betalt idag, än tidigare?

Bert hänvisade till det uttjatade att man lika gärna kunde gå ner och sno produkter i en vanlig butik, att det är samma sak. Men om vi backar banden till det gamla hederliga kassetbandet, så pratades det redan på den tiden om vad detta skulle innebära för artister och bolag. Då lånade man skivor av kompisar och spelade av. Mothugget på detta från bolagens sida är att det endast var för privata syften. Men de flesta som laddar ner idag, gör det för privat bruk. Allt annat tycker jag också ska straffas. Men det är ofta privatpersoner som sitter hemma och tar ner en skiva för enskilt bruk. Det finns självklart undantag.

Ett annat argument från bolagen är att om man inte betalar för film och musik, så går det inte att producera mer skivor och filmer. Då är min stora fråga, hur man kan ha det som argument när man betalar ut löner som dessa här nedanför till enskilda skådespelare, och sedan klaga på att bolagen inte går runt. Det blir faktiskt ett stort skämt.

En amerikansk skådespelare i tv-serier får 5000 - 9 miljoner/sek per avsnitt.
Tom Cruise får 20 miljoner dollar per film.

image70
Tom Cruise tjänar 20 miljoner dollar per film.

Jag vet att detta inte gäller alla skådespelare och artister. Men det är ju inte bara Cruise som får dessa pengar, det vimlar av superskådisar som får dessa löner. Hur kan man då klaga på att bolagen har dåligt med pengar. Och jaga vanliga Svenssons som kanske tjäner 10 000 kr i månden, som inte har råd att gå på bio, eller hyra film? Det är faktiskt skrattretande.

Varför ska vi vanliga människor betala deras superlöner och snabba bilar?

Nu låter det som att jag är för fildelning, men riktigt så enkelt är det inte. Jag vill gärna ha ett original i skivhyllan, om albumet är tillräckligt bra. Men bolagen biter sig själva i foten, eftersom priserna är för höga, alla lyssnar inte på topplistan, och många vill lyssna på skivan innan köp, exempelvis på nätet, men det är nästan omöjligt. Är de snälla och låter  en provlyssna, får man höra 20 sekunder på två låtar. Och vad visar det som gör att jag vill köpa en skiva för nästan 200 kronor?

Bolagen får skärpa sig, det går inte att klaga och bara skylla på fildelning för att försäljningen går ner. Pratar vi musik kanske bolagen får ransaka sig själva. Folk vill ha annat än topplista och fjortismusik. Och ge en större möjlghet att lyssna på en hel skiva.

Jag tänker inte gå in på någon lösning här, men jag ville ändå nämna några riktigt dåliga ursäkter från bolagen. Visst är det något särskilt att plocka fram en skiva tio år efter ett realeasedatum med framsida och så vidare ur hyllan, än ett bränt album. Utan internet skulle inte jag ha hittat så mycket ny musik som jag har gjort de senate tio åren. Och vissa album går inte att få tag i, förutom att ladda ner dessa.

Kommentarer
Postat av: frid

HEY! Du snodde mitt ämne. Nu får jag skriva om smällande påsar istället.

Enligt Forbes tjänar Cruise 9 % av vad den senaste filmen spelar in. Det kan bli extrema pengar det. Enligt "the-numbers.com" drog "Mission: Impossible III" in $397,501,308 bara i biointäkter (hela världen). Det betyder att han tjänade 226,7 miljoner svenska kronor bara på sina procent på biointäkterna. Sedan är det allmänt känt att Cruise har Hollywoods bästa inkomstavtal och får även procent på dvd-försäljningen.

2008-01-31 @ 21:25:29
Postat av: Micke

Bra med en kommentar av detta ämne. Jo Cruise är en av de bäst betalda skådespelarna, det vet jag. Men det är många som tjänar fruktansvärt mycket pengar ändå. Det var egentligen det jag ville komma fram till. Alla skådisar får inte 9miljoner per avsnitt. Men de flesta ligger nog vid hälften. Och det blir mycket pengar i slut(ändan).

Jo jag såg ditt inlägg om "smällande påsar", svårt ämne att kommentera=)

2008-02-01 @ 14:10:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0