Hallå rösta på mig - din granne

Eurovision song contest gick av stapeln igår kväll. Det vet nog de flesta redan. Men jag tänkte kommentera detta spektakel. Det var så mycket skräplåtar detta år. Och endast en 18e plats för The Ark är faktiskt skandal. Visst det har aldrig varit någon favoritlåt, men i jämförelse med många av de andra bidragen, är den bättre.

Jag kan nästan gå så långt och säga att det är dags att lägga ner Eurovision song contest, för denna tävling har endast blivit ett ryggdunkande,  med länder som röstar på sina grannar. Det är bara att titta på vilka länder som liggar på topp 15.

Nu är det någon som säger att vi i norden röstar likadant, jo i viss mån. Men det betyder att Sverige och de andra nordiska länderna aldrig kan vinna.  Vi har inte lika många ryggdunkande grannar som vissa övriga nationer. Det är bara att titta på semfinalen i torsdags, varken Norge eller Danmark gick vidare. Redan där pratades det om detta ryggdunkande. Jag trodde inte på den tesen efter förra året, men i år är det mycket tydligare.

Jag lyssnar hellre på The Arks låt hundra gånger yttligare, än att höra på många av de andra bidragen en gång till. Som sagt vårt bidrag är ingen favorit, men det finns så mycket bedrövliga låtar så det är hemskt.

Ska Eurovision Song Contest fortsätta såhär, kan det lika gärna läggas ner.

Och så lite...

Hockey.

Sverige förlorade mot Canada i VM-semifinalen igår. De var faktiskt inte ens nära, de blev överkörda. Jag tror faktiskt det har att göra med alla debutanter i laget. De är inte vana med hockyen som transatlanterna spelar.

Men jag är inte särskilt besviken, jag hade inte trott på årets upplaga av Tre Kronor. Max en kvartsfinal, så allt över detta är en bonus. Vi har faktiskt slagit en hel del lag som har många fler stjärnor i laget. Jag är nöjd.

Idag ska de möta Ryssland i match om tredjepris. Tyvärr tror jag på förlust där. Så en 4e plats i ett VM är ändå godkänt. Om man tittar på vilket lag Sverige hade detta år. Och alla dessa återbud från NHL-spelare måste få ett slut, deras orsaker är oftast ganska dåliga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0