Skräckfilmfantast = seriemördare?

Detta inlägg är något som känns relevant. Hur ofta får vi skräckfilmsfantaster försvara vår favorit genre mot de som inte kan förstå vår facination för dessa filmer.

Många har en tendens att hoppa på en hel fanskara, med kommentarer som :
- De som gillar den här typ av film måste vara sadister, gillar att se andra människor förlora sina liv.
- Varför vill man bli skrämd?
osv..

84995-3








Fredagen den 13 - Old School skräck


Men hallå! Skräckfilm är som vilken annan filmgenre som helst, eller så vänder vi på det. Med kommentarer som:

- De som gillar denna komedi måste gilla att slänga bajs på varandra,
- De som gillar denna film tycker om att bråttas med en naken man i en säng (vilken film sytfar jag på?).

Bara för att någon gillar en film eller en genre, betyder det inte automatiskt att dessa människor har facination för saker i filmerna. Och gör dessa saker i verkliga livet

Jag är en skräckfilmsfantast, men jag ser även andra typer av filmer, komedi, drama, äventyr, dokumentärer mm.

Anledningen till att jag gillar skräckfilm tror jag har att göra med att jag började se film i slutet av 80-talet och i början av 90-talet. Och på så sätt växte upp med Terror på Elm Street filmerna och Fredagen den 13 (framförallt delarna sex och sju), Halloween gick också i videon (filmer som jag anser är klassiker i skräcfilmsgenren). Men jag gillar även Indiana Jones, Tillbaka till framtiden mfl från samma tidsperiod. Skräcfilm ger en spänning, och det görs mycket bra skräck även idag. Sedan förknippas skräckfilm mycket med sommar (för egen del ska tilläggas) När jag växte upp samlades man och såg någon skräckrulle. Allt snack om att man har sett det förut, vem bryr sig? Jag vill känna igen de klassiska skräckfilmsinslagen. Det är också en en anledning till att jag ser "Horrormovies".

En ganska ny genre inom skräcken är "tortyrfilmer" som Saw och Hostel, filmer som har gett en uppsving av de tidigare nämda kommentarerna. Saw är bra, men Hostel var ingen höjdare enligt mig. Där gäller ordet kvalite, som i så mycket annat. Inte hur mycket tortyr det är i en film.

image4
Sawfilmerna och Hostel - den nya skräckgenren. En gren som även innefattar filmer som Ring, Grudge och liknande.

Det banala med sådana åsikter som jag tog upp tidigare i inlägget, är att det är betalda recensenter som skriver sådana dumheter. Visst en del hobbytyckare har också den åsikten. Men det är inte lika illa som s k respekterade tyckare gör sådana övertramp.

Det jag vill säga med detta inlägg är att även skräckfilmsgenren är gren i filmvärlden, som vilken annan i det stora filmträdet. Grenen ser likadan ut som dramats och komedins gren. Men den har en speciell egenskap som de andra grenarna har. Vi skräckfilmstittare är som vilka andra människor som helst, trevliga, gillar att umgås med vänner, gå på stan och fika osv. Sedan finns det säkert rötägg här också, men de finns överallt i samhället.

Detta är liknande idiotiska tankegångar som hårdrocken alltid fått stå ut med, speciellt under 80-talet. (får bli ett senare inlägg). Kan påpeka att jag även lyssnar på hårdock, men även annan musik. Sammanträffande?

Vilken är din åsikt?

Kommentarer
Postat av: Micke

Nu heter ju faktiskt inte filmen Helloween, utan Halloween(tryckfelsnisse har varit framme). Lika bra att kommentera det redan nu, slipper någon annan göra det. Kanske en hårdrockare? You know what I mean!

2007-06-19 @ 01:21:50
URL: http://zok.blogg.se
Postat av: Micke

Jädrans layout, varför fuckar den upp det för?

2007-06-19 @ 20:29:39
URL: http://zok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0