Idol= ekonomisk kåthet

Nu är idolvinnaren klar, och som vanligt ska albumet ut i skivdiskarna så snart det bara går. En vecka senare är vinnaren Erik Grönwalls första skiva ute. Även så tvåan Calle Christianssons debut. I Expressen ges betyget en geting till vinnaren Erik och en en överstruken geting till tvåan Calle. Jag håller helt med vad recensenten skriver. Det handlar bara om snabba cash, men var ligger själen i albumen? Plattor med covers, som inte tillför något nytt i jämförelse med originalen över huvud taget. Men det är ju jul om en vecka, nu ska dessa album handlas och åter handlas för att hamna i ett paket nära dig. Sedan klagar musikindustrin på nedladdningen, men med lite mer själ och mindre "cashkåthet" kanske normalt lyssnande människor vill betala för musiken.

Det som är värst är att folk går på hela denna idolgrej och att deras album kommer ligga högt upp på albumlistan, kanske till och med etta och tvåa. Skäms konsumenter. Detta handlar dock inte om att Erik och Calle inte är duktiga, utan att ge dem en chans att arbeta fram ett riktigt album, även om det dröjer till i vår innan skivorna är ute.

Länk till Expressens recension: http://www.expressen.se/noje/recensioner/skivor/1.1818089/erik-gronwall-och-calle-kristiansson


Erik och Calle från idolfinalen. Deras album är ute i handeln innan jul. Vilket innebär att snabba cash är viktigare än själ och hjärta i musiken. Tänk långsiktigt i stället. Men tydligen går konsumenterna på det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0